Tweede en derde weekje Japan - Reisverslag uit Fukuoka, Japan van Marielle Coppelmans - WaarBenJij.nu Tweede en derde weekje Japan - Reisverslag uit Fukuoka, Japan van Marielle Coppelmans - WaarBenJij.nu

Tweede en derde weekje Japan

Door: Marielle Coppelmans

Blijf op de hoogte en volg Marielle

26 November 2013 | Japan, Fukuoka

Hallo lieve vriendjes uit Nederland,
Hier weer een briefje vanuit Japan! Het is alweer meer dan twee weekjes geleden dus ja inderdaad, het werd ook weer eens tijd. Zaterdag avond na mijn eerste brief ben ik gaan uiteten met mijn huisgenoot Leon en daarna hebben we nog even een drankje gedaan in een bar. En het bleef ook echt bij een drankje want ik was helemaal blut!! Dus naar huis, slapen en volgende dag geld gaan wisselen. Nou dat was nog een heel avontuur want het was zondag, en de banken waren gesloten. Dus ik op internet opgezocht waar je geld kon wisselen en ontdekte dat bij het Hilton hotel, wat op 10 minuten afstand van mijn huis is, een wisselkantoor was. Nou dat kwam mij goed uit! Dus ik daarheen om mijn geld te wisselen. Maar zo gemakkelijk kwam ik er niet vanaf. Je moest een kamer hebben om geld te wisselen en ja die heb ik geen. Dus de receptionist ging op onderzoek uit waar ik wel geld kon wisselen. Het resultaat: een kaart met alleen maar Japanse tekens die ik dus niet kon lezen en niet duidelijk waar ik nou moest zijn. Dus daar moest ik dan gaan. Maar voor ik ging dacht ik dat het uitzicht boven in een hotel van 37 verdiepingen wel heel gaaf moest zijn. Dus ik met de lift naar boven. Moest halverwege nog een keer overstappen om de top te bereiken, maar daar was ik dan! Uitzicht over heel de stad aan de ene kant, en uitzicht op zee aan de andere kant echt super gaaf! Er zitten ook nog restaurants boven in het Hilton dus misschien dat ik daar keer lekker sushi ga eten maar dat weet ik nog niet zeker haha! En toen naar het wisselkantoor. Na echt alle hoeken en gaten van de stad gezien te hebben en het wel 1000 keer gevraagd te hebben had ik het eindelijk gevonden! “Gelukkig” Daarna ben ik naar de supermarkt gegaan omdat ik zin had om te koken. Ik had die avond een salade met kip gemaakt voor mij en Leon. Na nog even met mijn lieve zusjes geskyped te hebben ben ik gaan slapen want de volgende dag was het weer stage. Maandag op stage mijn ding gedaan. Scheurde overigens uit mijn broek toen ik van mijn fiets wilde afstappen, wat dus heel fijn is want dat is mijn enige zwarte broek die ik bij heb. Oftewel ik kan gaan shoppen!!:) ’s Avonds had ik weer gekookt want tijdens het boodschappen doen zondags kreeg ik een soep te proeven waar alle producten bij lagen dus die wilde ik ook maken! Veel verse groente, noodles, tofu en beef. Heerlijke combie. Heb die avond een beetje tv gekeken aangezien het slecht weer was en ben daarna gaan slapen. Dinsdags kon ik lekker uitslapen want ik hoefde pas om 3 uur te beginnen. Ben in de ochtend gaan hardlopen daarna gaan lunchen met mijn collega voor we begonnen met stage. Omdat er een uitwisseling met een school uit Australië was moesten mijn collega en ik een presentatie maken. Na werk ben ik snel naar huis gegaan want ik had een afspraak op skype met mijn leraar van school over de voortgang van mijn stage. Ben daarna weer gaan slapen want woensdag moest ik weer om half 9 op stage zijn. Na mijn werkzaamheden op stage ben ik met Leon naar de supermarkt gegaan omdat ik nog wat groente over had van de soep. Deze keer had ik dezelfde gemaakt alleen dan de vis versie. Dus met vongole en witvis. Ook weer heerlijk. Daarna weer slapen. Donderdag weer stage, ik heb een website gemaakt voor ons bedrijf, en daarna ben ik een centrum gaan verkennen wat dichter bij mijn huis ligt dan het centrum waar de school in zit. Had een leuk restaurantje ontdekt waar ik lekker heb gegeten. Na nog even rondgezwalkt te hebben in het centrum ben ik weer naar huis gegaan want ja, met iedere ochtend een wekker moet ik toch echt op tijd gaan slapen. Vrijdag had ik weer stage en omdat de nieuwe studenten gearriveerd waren deden we een tour door Tenjin, het centrum van Fukuoka, voor de nieuwe studenten. Aan het einde van de tour ontdekte we dat er een concert was bij het station. De studenten hadden een voorlichting op school dus konden niet gaan maar ik wilde super graag gaan dus ben er heen gegaan. Was echt super vet het begon in het donker met rustige klassieke muziek. Daarna werd de muziek opgebouwd en op het hoogtepunt gingen er wel een miljoen kerstlichtjes aan. Echt alles was verlicht, was zo mooi om te zien! Na de show ben ik naar school gegaan omdat er een internationale party was. Alle studenten van school waren er en mijn collega’s dus dat was wel gezellig. Na het feest ben ik met de vaste studenten van school naar een bar gegaan en hebben we nog even wat gedronken. Ik kon het niet laat maken want ik moest de volgende dag, ja inderdaad, zaterdag gewoon weer werken. Maar zo vervelend was het niet. Ik ging met de studenten van UTAH naar Dazaifu. Dazaifu is een karakteristiek dorpje met tempels, bruggen en alles wat het plaatje van Japan doet verbeelden. Het was echt super mooi om te zien. Eerst zijn we naar de tempel gegaan. Daarna naar een shrine op een berg. Vervolgens hebben we het museum bezocht, wat echt een super mooi gebouw was. En als afsluiter zijn we met zijn alle thee gaan drinken en hebben we het traditionele koekje uit Dazaifu geproefd. Het was op basis van bonen en het smaakt een beetje apart maar wel lekker. ’s Avonds ben ik weer gaan eten in het centrum vlak bij ons huis. Had een super leuk hip en trendy restaurant ontdekt wat ook nog eens betaalbaar was. Heb dus even lekker zitten genieten na mijn dagje werken. Daarna ben ik naar huis gegaan want ik zou zondag ook weer moeten werken. Lig ik net in bed krijg ik een berichtje van mijn baas dat hij zichzelf had verrekend en dat er geen plaats voor mij was in de bus. Heel eerlijk gezegd vond ik dat niet zo’n probleem want ik was best wel moe van de week. Ik besloot om zondagochtend mijn was maar eens te gaan doen en mijn huisje schoon te maken. Daarna ben ik het andere centrum van Fukuoka gaan bezoeken. Hakata genaamd. In de avond ben ik met vrienden gaan uiteten want die wilde een wedstrijd doen wie de meeste sushi kon eten. Ik heb uit voorzorg maar niet mee gedaan aan deze competitie want dan maakte niemand schijn van kans;) haha. Na een hele gezellige avond naar bed gegaan want maandag was het weer gewoon stage. Ik moest maandag weer de Tenjin tour doen omdat er 3 nieuwe studenten op school waren gekomen. Is wel leuk om te doen je laat gewoon wat belangrijke punten zien zoals het postkantoor supermarkt, 100 yen shop etc. ’s Avonds heb ik weer een soepje voor mezelf gemaakt en ben op tijd gaan slapen. De volgende dag op stage moesten we activiteiten zoeken voor de culture week, dit is een week vol met speciale activiteiten. We vonden dat er vlak bij Fukuoka oester markten zijn waar je oester op de barbecue kan grillen. Dit is super populair in Japan en ook echt typisch voor Japanse mensen. Dat wilde ik zelf ook gaan ontdekken, dus plande dat in voor het weekend. In de avond ben ik met Leon gaan eten in het hippe restaurantje en naar de kerst illuminatie gaan kijken op de Fukuoka Tower. Door heel de stad zijn trouwens plaatsen waar je illuminaties van kerst dingen kan zien. Dus een soort glow in Japan, maar ik vind het super leuk! Donderdag was mijn laatste dagje alweer op stage, aangezien ik zaterdags zo hard gewerkt had mocht ik een dagje vrij nemen. Vrijdags ben ik naar de Sumo gaan kijken. Ik denk dat hier geen uitleg voor nodig is wat het is, maar toch, het worstelen van hele dikke mannen!! Typisch Japans. En aangezien de Sumo worstel wedstrijden alleen dit weekend nog in Fukuoka waren moest ik wel gaan want wilde het perse gezien hebben. Ik vond het serieus nog best spannend. Alleen op een gegeven moment heb je het wel gezien. Ze begonnen met de beginners en op het einde kwamen de kampioenen. Maar ze mogen zichzelf 5 minuten voorbereiden, wat ze ook gebruiken om spanning op te bouwen. Daarna begint het worstelen. De persoon die als eerste met een lichaamsdeel uit de cirkel komt of de grond raakt heeft verloren. Alleen dit kan heel snel gaan. Sommige wedstrijden duurde echt maar 10 seconde. En dan kreeg je die voorbereidingen weer. Maar toch vond ik het een super leuke sfeer en een zeer leuke ervaring om gezien te hebben. ’s Avonds ben ik met studenten van school en wat vrienden Yakiniku gaan eten. Dit is een soort gourmette. Was heel gezellig. Daarna zijn we met zijn alle nog wat gaan drinken in een of ander hip tentje. Na het iets te laat gemaakt te hebben ben ik snel gaan slapen want had de volgende dag met een student van school afgesproken om naar een oud marktje te gaan waar mensen nog echt vanuit standjes alles verkopen. De volgende dag ben ik daar dus heen gegaan en was echt super leuk. Allemaal kraampjes met barbecues en pannen waar mensen echt op straat eten staan klaar te maken. Alles zag er zo lekker uit dus hebben we bij verschillende standjes wat gepakt. We begonnen met oesters van de barbecue daarna verse sushi en eindigde met een kom soep. Daarna zijn we doorgelopen naar de traditionele vismarkt van Fukuoka, alleen deze was helaas dicht omdat het een nationale feestdag was. Welke? Geen idee. Na nog wat rondgezwalkt te hebben ben ik naar huis gegaan om mezelf op te frissen want we wilde in de avond samen wat gaan eten in de stad. Eerst hadden we weer paar stukjes sushi in een sushi tent waar je moest staan. Was wel grappig je stond gewoon met zijn alle aan de bar en alles werd a la minute gemaakt en dan gewoon voor je neergelegd op een soort van bananen blad. Na een paar stukjes sushi zijn we weer verder gegaan en besloten we om in een typisch Japans eet standje wat te eten. We hebben daar een soepje gegeten om weer een beetje op te warmen. Vervolgens hebben we het deel van de stad verkend en de typische foto’s gemaakt in de foto hokjes wat alle Japanse meisjes doen. Dit is best grappig omdat Japanse meisjes willen dat hun ogen groot lijken dus maakt dat apparaat je ogen groter. Maar onze ogen zijn al best groot dus je hebt echt van die huge ogen op de foto. Daarna kun je ze bewerken met alle toeters en bellen die je maar kan verzinnen en heb je dus een heleboel super vrolijke foto’s. Super leuk! Als afsluiter van de avond hebben we nog een wijntje gedronken en toen ben ik gaan slapen. De volgende dag stond namelijk op mijn programma om naar de oestermarkt te gaan. En omdat het lekker weer was, lees 18 graden, vond ik het wel een goed idee om op de fiets te gaan. Gelukkig was het maar 25 km dus 2 uur fietsen en ik was er. Ik had geen kaart maar gelukkig liet mijn oude vertrouwde iphone me niet in de steek en kon ik toch ongeveer zien waar ik was. Dus ik had het gevonden!! Het was echt zo super leuk echt in een piepklein dorpje aan een haven stonden super veel tenten vol met barbecues. Je moest echt half uur in de rij staan voordat er een tafel vrij was maar het was het waard. Ik bestelde oesters, scampi’s, coquilles en rijst. Ik was maar alleen en iedereen zag natuurlijk dat ik een buitenlander was en ze waren allemaal super behulpzaam. Echt een kei leuke ervaring. Nadat ik gegeten had moest ik weer meteen terug gaan want wilde voor het donker thuis zijn. Ik besloot een andere route te nemen dan de heenweg wat niet heel erg slim was want dit was de bergroute. Desalniettemin was het zeker de moeite waard want ik fietste nu door het binnenland en zag allemaal rijstvelden en kwekerijen. Ook kwam ik langs een kwekerij met orchideeën, echt super mooi om te zien. Toen ik weer terug was na deze leuke tocht besloot ik in het centrum vlak bij mij wat boodschappen te doen om zelf sushi te maken. Loop ik door het centrum, kom ik Ania tegen, waar ik zaterdag hele dag mee op pad was geweest. Was echt zo mega toevallig. Na mijn boodschappen ben ik naar huis gegaan en lekker gaan koken. Na mijn voortreffelijke maaltijd ben ik gaan slapen want ik was doodop van mijn avontuur en maandag was het weer gewoon stage. Gister ben ik na stage even wat gaan eten met de barman uit de bar waar ik vaak heen ga. Hij komt uit Nepal dus nam me mee naar een Nepals restaurant. Dit was super lekker en gezellig!! En vandaag na weer een hard dagje werken heb ik de tijd genomen om jullie even een update te geven over mijn avonturen in Japan! Ik ga nu stoppen en tot de volgende keer maar weer!!
Groeten uit Japanland
Marielle

  • 26 November 2013 - 11:10

    Mariana:

    Skon verhaal...super wat je doet.. en de dingen die je allemaal onderneemt!

    1 vraagje.. wil je ff aan de japanners vragen of ze je leren waar de enterknop op je toetsenbordje zit.

    Ik schrok gewoon toen ik je pagina opende ;)

    Veel succes en genieten maar! Kus mariaan

  • 26 November 2013 - 11:19

    Ine Foudraine:

    Hallo Mariëlle. Wat een leuk verslag heb je geschreven. Ik hoor wel dat je het daar goed maakt. Wij zitten nu in Cyprus voor 3 maanden en kan gelukkig ook alles volgen via mijn emails en tv met de Ned.zenders!! Ik wens je nog een hele fijne tijd daar !! Heel veel lieve groetjes van Ine en John xxxxx

  • 26 November 2013 - 13:13

    Els Coppelmans:

    Wat een leuk verslag Marielle,voeg er nog een paar foto,s aan toe dat maakt het nog leuker

    Groetjes Mama

  • 26 November 2013 - 15:31

    Suzan:

    Leuk verslag! Gelukkig lust je soep en sushi haha ;-()
    En idd, wat je mam zegt, voeg wat meer fotos toe!

    x Suzan

  • 26 November 2013 - 18:05

    Marijke Smits:

    Je dacht zeker wel even aan mij toen je uit je broek scheurde, maar wat wil je met elkedag uit eten.
    Knap 50 km fietsen zonder trapondersteuning (voelt lekker hé )

    Tante Marijke

  • 26 November 2013 - 18:41

    Pa:


    Leuk verslag
    wil ook wel wat foto's zien

  • 26 November 2013 - 22:34

    John:

    Hoi Marielle,

    Ik lees dat je het erg naar je zin hebt. Volgens mij geniet je alleen maar, maar dat mag ook wel.

    Groetjes,

    John, Kathrin en Lukas

  • 26 November 2013 - 23:20

    Bibi:

    Leuk leuk!! Fijn dat je t naar je zin hebt:) dikke kussen xxxxx

  • 28 November 2013 - 14:35

    Kelly Blount:

    Hey Marielle!!

    Echt kei leuk om je verhalen te lezen. Klinkt echt super leuk al je ervaringen en belevenissen.

    Geniet er maar van want voor je het weet is het alweer voorbij!!

    xxxxxx Kelly

  • 28 November 2013 - 21:22

    Ingrid Coppelmans:

    Goed te lezen, dat je het zo goed naar je zin hebt!
    Heerlijk, alleen rekening te hoeven houden, met jezelf! Geniet ervan!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marielle

Voor een half jaartje vertrokken om stage te lopen naar Fukuoka, Japan!! En nu ben ik ook weer voor een half jaar in Australië. Ik gebruik gewoon mijn oude profiel maar ben dus niet meer in Japan haha!

Actief sinds 08 Nov. 2013
Verslag gelezen: 896
Totaal aantal bezoekers 8835

Voorgaande reizen:

16 Juli 2014 - 16 Januari 2015

Australië

16 Juli 2014 - 16 Januari 2015

Australië

01 November 2013 - 31 Maart 2014

Stage in Japan

Landen bezocht: