Mijn weekje nieuwjaarsvakantie - Reisverslag uit Fukuoka, Japan van Marielle Coppelmans - WaarBenJij.nu Mijn weekje nieuwjaarsvakantie - Reisverslag uit Fukuoka, Japan van Marielle Coppelmans - WaarBenJij.nu

Mijn weekje nieuwjaarsvakantie

Door: Marielle

Blijf op de hoogte en volg Marielle

06 Januari 2014 | Japan, Fukuoka

Hoi hoi iedereen!

Hoop dat jullie allemaal leuke Sinterkerst en Oud en Nieuw hebben gehad. Ik had in ieder geval een Nieuwjaars weekje vrij en heb deze tijd benut om het land maar eenst te verkennen. Op zaterdag 28 December ben ik vertrokken met een Benjamin naar Sapporo. Om 6 uur zaten we al in de Shinkansen, dit is de high speed trein van Japan die op zijn topsnelheid 300 km per uur gaat. Ik wilde helemaal naar het noorden van Japan gaan, Hokkaido. Onze eindbestemming was Sapporo en dat ligt op ruim 2200 km van Fukuoka af, dus het was me een hele trip. Om 11 uur kwamen we aan in Tokyo, daar hadden we 12 minuten de tijd om over te stappen naar de andere trein, en dat was best haasten in al die drukte daar in Tokyo. Maar we hadden het gehaald. Helaas hadden we geen zitplaatsen dus moesten we 3 uur lang op de grond zitten of staan. Maar dat interesseerde me niet zo want ik ging naar Hokkaido!:) Het volgende station was Aomori en vanaf daar was het afgelopen met de shinkansen. Vanaf dat punt hadden we ook 2/3 van de reis erop zitten maar we deden dat in de helft van de totale reistijd. Vanaf half 3 tot half 12 moesten we nog doorreizen naar Sapporo. Dus weer overstappen naar volgende trein. En oja, Hokkaido ligt niet aangesloten aan de rest van Japan dus we moesten door een tunnel. Deze was 52 km lang en onder zee was 23 km. Het volgende station was Hokadate. Hier hadden we een uur de tijd dus zijn we even wat noodles gaan eten. En hier lag al een heleboel sneeuw dus dat was al meteen super leuk! Na het eten hebben we nog even wat boodschappen gedaan voor in de trein en hebben we onze trip vervolgd tot aan Sapporo. Aangekomen in Sapporo hebben we een taxi gepakt naar ons Hostel want we waren echt helemaal kapot van de lange reis, maar we hadden het gehaald!!

De volgende dag ben ik vroeg op gestaan om Sapporo te gaan verkennen. Benjamin had uitgeslapen en pakte de trein naar zijn eindbestemming want hij had een baan gevonden in Hokkaido, bij een ski gebied. Dus vanaf nu was ik alleen. Ik ging eerst langs de verschillende hotspots die Sapporo te bieden had zoals de vismarkt, TV toren, klokgebouw en het oude regeringshuis. Ook heb ik het park gezien waar ze normaal het sneeuwfestival houden. Ik was alleen weer net te vroeg want er stonden alleen nog maar stijgers voor de voorbereidingen. Daarna ben ik doorgelopen naar een park en een Shrine. Het is zo grappig om te zien dat alles wit is van de sneeuw maar het water stroomt allemaal nog gewoon. Toen ben ik op mijn gemakje door het winkelgebied terug gelopen naar mijn hostel. In het hostel heb ik even gerust en ben daarna op aanbeveling van mijn host sushi gaan eten. Was weer gewoon goeie handel dus heb lekker zitten genieten. En toen weer op tijd naar bed want met mijn strakke schema moest ik de volgende dag alweer om 7 uur in de trein zitten.

De volgende ochtend vroeg opgestaan en toen ik wilde vertrekken zag ik dat het echt mega hard sneeuwde. Ik wilde eigenlijk met de metro gaan maar toen kwam ik in tijdnood omdat ik mijn koffertje bijna niet door de sneeuw kreeg dus ik dacht ik pak gewoon taxi want kan die trein echt niet missen. Mijn volgende bestemming was Kushiro, dit is een plaats waar je de bekende Japanse Kraanvogels kan spotten. Voor de gene die het niet weten, voor 10 jaar lang dacht men dat deze vogel was uitgestorven toen er opeens een groep van 20 vogels gespot werd. Sindsdien worden de dieren super erg beschermd en in de moeilijke wintertijden geholpen met voer geven. Hierdoor zijn er nu weer ongeveer 500 vogels. Ik wilde deze vogels natuurlijk super graag zien en ze leven in Kushiro Marsh (Wetland) National Park. Aangekomen in Kushiro wilde ik eerst mijn hotel gaan zoeken, maar ik had ondertussen ook een folder waar ik een goedkoper hotel had gevonden dus ik ging daar op af. Alles lag dicht bij het station want dat was voor mij wel net zo handig. Nou het goedkopere hotel gevonden te hebben kwam ik er achter dat het gesloten was, dus weer terug naar mijn eerste optie. Ik kon nog niet inchecken omdat ze aan het schoonmaken waren dus ik liet mijn spullen daar achter en ben Kushiro ingelopen. Ik had een uurtje de tijd dus liep naar de haven en langs de haven en weer terug. Heb niet super veel gezien van Kushiro. Daarna moest ik met de bus richting de plaats waar de kraanvogels zich verzamelen. Dit was bijna een uur rijden met de bus maar een mooie tocht door het wetland. Onderweg zag je zelf soms ook al een paar vogels. De plaats waar de vogels allemaal waren was een plek waar ze in wintertijd voer krijgen blijven ze altijd een beetje rond die plek hangen. Ik was er net na voedertijd dus er waren veel vogels. Ook kwamen er vogels nog aan vliegen. Dat ziet er echt vet uit zo’n grote vogel die aan komt vliegen. Toen ben ik naar de observatie toren gegaan waar je een heel erg mooi uitzicht had over het wetland. Ik heb toen nog even gewandeld door de natuur en daarna kwam mijn bus weer en moest ik richting mijn hotel. Aangekomen in mijn hotel kon ik inchecken. Nou dit was zo leuk, als meisje mocht je 5 kadotjes uitzoeken, zoals een maskertje, haarband, shampoo en conditioner. Daarna mocht je je kussen uitzoeken wat je het fijnste vind. Echt top! Ook hadden ze een hotspring bad, met speciale tijden voor vrouwen. Ik besloot te gaan eten en daarna lekker in bad te gaan en even te genieten van deze luxe. Dus na een lekker soepje en het heerlijke bad heb ik nog even gerelaxed op mijn kamer en ben toen gaan slapen. Volgende ochtend had ik ook nog ontbijt voor dat geld, 34 euro was het btw haha.

Toen heb ik op mijn gemakje de trein gepakt richting Mashu. Deze trein ging helemaal door het wetland gebied heen dus dat was echt een super gave tocht door het nationaal park. Aangekomen in Mashu realiseerde ik me dat ik echt in de middle of nowhere terecht was gekomen. Piepklein station waar je uit moest stappen en gewoon over de rails moest lopen om bij het station te komen. In Mashu lagen wel Engelse folders over het gebied. Daarin stond een super mooie route met de auto, en ik zag dat het hier mega rustig was op de wegen dus ik durfde dat wel aan! Ik dacht ik ga een auto huren. Niet zo heel ver van (dacht ik) van het station was een auto verhuur. Ik dacht daar loop ik wel even heen. Nou liep al meteen verkeerd dus een man legde mij uit welke kant ik wel in moest. Even later kwam hij aangereden en zei ik breng je der wel even heen. Dus hij zette mij af bij de auto verhuur kom ik daar aan....: GEEN AUTO’S. Fijn moest ik dus nog kei ver lopen naar mijn hostel. Hier zou ik ook iemand treffen uit mijn hostel van Sapporo. Nou daar ging ik dan. Het was eigenlijk best te doen maar met een trolley door de sneeuw is het toch best zwaar. Toen kwam er weer iemand voorbij die mij PERSE wilde afzetten want kon echt niet zo gaan lopen. Aangekomen in mijn hostel dacht ik echt OMG! Zat in de middle of nowhere en er waren alleen maar Jappaners. Ik zat dus niet in het hostel waar ik dacht te zitten. Maar iederen was super vriendelijk en het was dicht bij meer Mashu. Het was een super mooie dag dus ben daar heen gegaan om dit meer te bezichtigen. Het was echt zo gaaf om te zien! Tussen de bergen lag het dan en zo mooi en rustig. Nadat ik optimaal van het uitzicht genoten te hebben ben ik weer terug gegaan naar mijn hostel. Het was oudjaarsavond dus ze hadden een speciaal menu waar ik me voor had ingeschreven omdat er in de verste verte iets te beleven was dus ik zag geen andere optie dan daar te eten. Maar dit was zo mega gezellig. Er waren 3 andere stellen en 2 andere mannen in het hostel en de eigenaar en zijn dochter en 2 man personeel. We hebben met zijn alle gegeten ze hadden pizza, toastjes, krabben en als hoogtepunt een super grote geelstaartmakreel of Japanse makreel weet niet precies hoe wij het noemen. We aten sushi en sashimi van deze vis en we konden hem koken. Was echt mega lekker. Na het eten hebben we met zijn alle een pingpong wedstrijd gedaan die ik met veel lof heb verloren haha. Lag er na de eerste ronde al uit. Toen hebben we wat gedronken en een soort van zingcontest op tv gekeken tot het 12 uur was. In Japan wordt te jaarwisseling in stilte gevierd en het is traditie om om 12 uur New Years eve Soba te eten, een kom met noodles voor het nieuwe jaar. Na de noodles ben ik gaan slapen aangezien we de volgende ochtend om 5 uur moesten opstaan om naar de eerste zonsopgang van het nieuwe jaar te gaan kijken! Dit is ook een japanse traditie.

De volgende ochtend ben ik dus super vroeg opgestaan om naar de eerste zonsopgang te kijken bij Lake Mashu. Helaas konden we niks zien want het sneeuwde super erg. Wel kregen we allemaal heerlijke warme melk, lees echt super vies, recht uit de koe met een vel er op. Kreeg dat dus echt bijna niet weg want heb echt een allergie voor dat soort dingen. Nadat ik hem met pijn en moeite weg had kregen we ook nog een ijsje. En als kroon op het werk kregen de eerste 200 bezoekers een kadootje, Het was een klein handdoekje voor mij met de mascotte van het meer. Toen we weer terug waren heb ik mijn spullen gepakt want ik moest mijn reis weer voortzetten. Ik wilde terug gaan naar Kushiro om daar een auto te huren want ik had dat in mijn hoofd dus dat moest lukken. Mis ik mijn trein... super fijn! Want ik zat dus echt in de middle of nowhere en de volgende trein kwam pas 4 uur later. Dus ik besloot de eerst volgende trein te pakken die ging richting Abashiri. Ik had gelezen dat daar een staatsgevangenis was geweest waar een heel museum over was omdat het zo onmenselijk geweest was. Ik dacht dan ga ik daar maar heen. Aangekomen in Abashiri wilde ik eerst proberen om een auto te huren. Ze hadden wel een auto voor mij maar ik had niet de goede papieren dus het feest ging niet door. Toen ben ik op zoek gegaan naar de gevangenis. Maar omdat het 1 januari was, was alles gesloten en af en toe word ik echt gek van het niveau engels dat ze hier spreken, wat en 0 is. Uiteindelijk heb ik de gevangenis dus niet kunnen vinden en moest ik mijn trein pakken naar mijn volgende bestemming. Dit was vlak bij Lake Kussharo, ook gelegen in Akan National Park. Het station waar ik moest uitstappen was Kawayu onsen. Nou ik vond Mashu al klein, dit was dus echt klein. Het dorpje eromheen bestond denk ik uit 20 huizen. Er was echt niemand op straat en pikke donker. Gelukkig kwam ik iemand tegen en vroeg de weg naar mijn hostel. Hij zat in hetzelfde hostel en dat was dus wel super toevallig want ik denk niet dat ik het anders gevonden had. Het was echt in een huisje en uiteraard weer alleen maar Jappaners. Maar hier sprak niemand echt goed Engels dus dat was een beetje lastig. Er was zelfs geen douche in het hotel dus de eigenaresse nam mij mee naar een hotel waar ik in gebruik mocht maken van de onsen (Japanse bad). Daarna gingen we met zijn alle eten, en ik had al gelezen dat het hotel bekend stond om zijn bbq grill. En ik had geluk we kregen lekker vis en vlees van de gril. SMULLEN. Daarna heb ik op mijn kamer even geskyped met mama en papa want er was voor mij niet zo veel te kletsen beneden, en ben op tijd gaan slapen.

Volgende ochtend werd ik alweer vroeg gewekt voor het ontbijt. Dit was ook weer super goed. Zo leuk wat je eigenlijk allemaal mee maakt als je gewoon maar beetje rondtrekt. Rond 10 uur ben ik vertrokken richting Lake Kusshiro. Ze verklaarde mij allemaal voor gek dat ik ging lopen maar ik deed het toch. Het was totaal 21 km dus prima te doen dacht ik zo. Mijn eerste stop was bij een vulkaan die nog actief was. Dit was echt zo vet om te zien, al de stoom spoot de lucht in en het rook heerlijk naar rotte eieren. Ook was er allemaal gele uitslag op de berg. Toen ben ik weer verder gelopen en kwam ik door het volgende dorpje. Dit was de badplaats van het gebied, met heel veel hotsprings. Zo grappig het hele dorp stoomde gewoon. Ze hadden ook een openbare plaats voor je handen die ik natuurlijk heb geprobeerd. Echt super lekker is dat en je handen voelen mega zacht na het baden. Daarna ben ik weer doorgelopen naar mijn eind bestemming, het meer met de zwanen. Het meer is echt super groot en ligt ook weer tegen bergen aan. Heel erg mooi gezicht. En dit meer is beroemd omdat het nooit bevriest in de winter. Kan me er ook wel iets bij voorstellen met al die hotsprings in de buurt. Als je geluk hebt zitten er ook een heleboel zwanen op het meer. Ik had iets minder geluk want er waren er maar 4, maar ik heb ze gezien en dat telt! Toen ben ik weer terug gelopen en mezelf klaar gemaakt voor een lange reis want mijn tijd in Hokkaido zat er al weer op en ik ging nu richting Tokyo. Ik pakte een nachttrein en kwam de volgende dag om half 9 aan in Tokyo.

Ik ging eigenlijk naar Tokyo om mijn visa te verlengen. Ik ben hier heel de dag mee bezig geweest om het bureau te vinden. Was ik eindelijk daar, was het gesloten.. GRRR. Toen ik weer aankwam op Tokyo station merkte ik dat er iets mis was met de shinkansen. Er waren super lange vertragingstijden terwijl de gemiddelde vertraging 0,12 seconde is en wannneer dat is moet de conducteur een verklaring afleggen waarom dat zo is. Ik ben er niet achter gekomen wat er nou precies aan de hand was, omdat gewoon NIEMAND engels praat, maar ik dacht dat er iets met brand langs het spoor was. Ik besloot toen maar om gewooon de eerste de beste trein terug te pakken want het was echt chaos. Na ong 6 uur vertraging kwam ik eindelijk aan in Fukuoka en toen hoorde ik dat dit ook de laatste trein was die aan kwam. Ik had dus echt geluk gehad want mijn treinpas was maar tot deze dag. En toen was ik weer thuis en was mijn vakantie afgelopen Heel jammer maar goed! Heb er van genoten en nu weer aan het werk! Tot snel allemaal!!

PS. dit keer komen de foto’s bij het verhaal op facebook want kan niet meer foto’s uploaden

  • 06 Januari 2014 - 12:56

    Gerrit Jan Swinkels:

    beste Marielle,

    ik heb jou verslag aan de koffiedrinkers QB tien uur voor gelezen.
    allereerst de allerbeste wensen voor 2014.
    wij genieten van jouw mooie ervaringen in Japan,wat een afstanden!
    Maak er nog een mooie tijd van.

    groeten vanuit Best.

  • 06 Januari 2014 - 15:14

    Ine Foudraine:

    Hallo Mariëlle wat een avontuur voor je! Ik vindt het geweldig dat je dat allemaal in je eentje doet. Neem een petje voor je af. Hoe lang blijf je nog daar? Wij zijn nog steeds in Cyprus en komen 25 jan. terug. Wij wensen je nog een hele goede tijd daar!! Liefs Ine en John xxx

  • 06 Januari 2014 - 15:15

    Ine Foudraine:

    Sorry wij komen 25 febr. Terug!!

  • 07 Januari 2014 - 10:04

    Els Coppelmans:

    Hoi hoi Marielle ondanks dat ik op de hoogte was van alle belevenissen en avonturen vond ik het toch leuk om te lezen

    Gr Mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marielle

Voor een half jaartje vertrokken om stage te lopen naar Fukuoka, Japan!! En nu ben ik ook weer voor een half jaar in Australië. Ik gebruik gewoon mijn oude profiel maar ben dus niet meer in Japan haha!

Actief sinds 08 Nov. 2013
Verslag gelezen: 668
Totaal aantal bezoekers 8829

Voorgaande reizen:

16 Juli 2014 - 16 Januari 2015

Australië

16 Juli 2014 - 16 Januari 2015

Australië

01 November 2013 - 31 Maart 2014

Stage in Japan

Landen bezocht: