Eerste weekje in Japan - Reisverslag uit Fukuoka, Japan van Marielle Coppelmans - WaarBenJij.nu Eerste weekje in Japan - Reisverslag uit Fukuoka, Japan van Marielle Coppelmans - WaarBenJij.nu

Eerste weekje in Japan

Door: Marielle Coppelmans

Blijf op de hoogte en volg Marielle

09 November 2013 | Japan, Fukuoka

Goedemorgen Nederland!
Hier een klein verhaaltje uit Japan. Jullie zullen vast allemaal best wel benieuwd zijn hoe mijn eerste week verlopen is, dus ik begin gewoon bij het begin.
Nadat ik een super gezellig afscheidsfeestje had gehad ging vrijdag ochtend de wekker wel heel erg vroeg. Met twee volgepropte koffers én een trolley die natuurlijk ook overvol was gingen we op pad. Aangekomen op Schiphol kon ik gelukkig meteen mijn koffers dumpen want dat was een heel gesjouw. Daarna heb ik met mama papa en Renate nog even lekker wat gedronken maar toen was het moment van de waarheid toch echt daar, het afscheid nemen. Daarna helemaal alleen door de douane en dan weet je het; het is nu officieel! Er ging toch wel wat adrenaline door me lijf. Mijn eerste vlucht duurde welgeteld 40 minuten en was van Amsterdam naar Londen. In Londen had ik een uurtje de tijd voor dat mijn vlucht naar Tokyo vertrok. Na een klein beetje door de tax free winkeltjes te hebben geslenterd ben ik naar de gate gegaan om de grote overtocht te maken. Ik vloog trouwens over Scandinavië en Rusland, dacht dat ik anders zou vliegen. Tijdens de vlucht heb ik vooral veel films gekeken omdat ik natuurlijk weer eens niet kon kiezen welke ik wilde zien dus heb mijn tijd nuttig besteed en er zo veel mogelijk gekeken als ik kon. Na een vlucht van ongeveer 10 uur kwam ik aan op Tokyo, en daar begon de ellende, 8 uur wachten!! En geloof me, op een vliegveld zonder enkele tax free shop of internet is dat mega lang. Daarna had ik nog een vlucht van 2 uur waar ik helemaal niks van mee heb gekregen omdat ik dood moe was en dus lekker heb geslapen.
In Fukuoka werd ik opgehaald door mijn stagebegeleider en hij bracht mij ook naar mijn appartement. Ik had foto’s opgestuurd gekregen van hoe mijn appartement er uit zou zien dus ik was gelukkig al voorbereid. Nou ik kom binnen en het lijkt nog niet op de foto’s, het was echt 10 keer beter! Ik natuurlijk helemaal blij. Ik deel mijn flatje met een Duitse jongen van 18 (Leon). Hij studeert nu nog op de school waar ik werk maar gaat in december ook stage lopen, dit wel bij een ander bedrijf. Ik ben meteen mijn koffers gaan uitpakken en mijn kamertje helemaal eigen maken. Daarna ben ik in de douche gesprongen (wat echt goddelijk was na een reis van 23,5 uur) en gaan slapen want ik was helemaal gesloopt.
Zondagmorgen, lokale tijd 4.00, ik Klaarwakker. Fijn zo’n jetlag. Gelukkig voor mij was het in Nederland in de avond dus kon ik nog wat Appen. Om 10 uur toch maar op gestaan en gaan hardlopen in het park wat op 1 km van mijn huis ligt. Ohori Park heet het. Echt het is zo mooi daar. Super rustig en stil en dan kijk je om je heen en zie je heel de stad omgeving. Het is er altijd gezellig druk en je kunt er van alles zien. Om het park heen ligt een hardloopbaan van 2 km. Toen ik daar aan kwam schrok ik me dood, het leek wel of heel de stad was uitgerukt om te hardlopen. Hordes met Japanners waren ook aan het joggen. Dus ik sloot gezellig aan. Toen ik weer thuis kwam wilde Leon net naar de supermarkt gaan dus ik ging mee om even te kijken waar het was. Na een beetje geslenterd te hebben en wat gewinkeld zijn we weer naar huis gegaan. Ik was doodop dus ben een paar uur gaan slapen. ’s Avonds nam Leon me mee naar het centrum om daar een hapje te eten. Gelukkig werken ze veel met plaatjes en plastic voorbeelden, want een menu kaart lezen is echt niet te doen. Na lekker typisch Japans gegeten te hebben zijn we weer naar huis gegaan want ik was weer bekaf.
Maandagmorgen, 4.30,  weer klaarwakker. Gewacht tot het 10 uur was en toen gaan hardlopen in het park. Aangezien het een nationale feestdag was, cultuurdag ofzoiets, was ik nog lekker vrij. Ik besloot ons appartement maar eens voor een goeie schoon te maken want het zag er naar uit dat dat al een hele tijd niet was gebeurt. Na een paar uurtjes flink boenen had ik geen zin meer en heb ik de metro naar het centrum genomen waar Leon me mee naar toe had genomen om zelf wat te verkennen. Ik liep wat rond en vond midden in het centrum een soort of tempel. Mensen komen hier om wat te rusten en te bidden. Het zag er heel erg mooi uit, maar het past totaal niet in het straatbeeld. Dat is trouwens zo grappig hier, alles staat door elkaar, er zit weinig logica in. Ook ben ik een super groot winkelcentrum geweest vol met kledingwinkels en vond ik een hele grote supermarkt waar ik echt alles lekker vond! Super veel verse vis, sashimi, kant en klare noodlesoepen, echt alles hebben ze er. Fruit is hier trouwens echt heel erg duur. Zo betaal je voor een simpele kleine meloen al 12€. Vis is heel erg goedkoop en uiteten is goedkoper dan zelf koken dus dat vind ik helemaal niet vervelend. Na nog wat geslenterd te hebben door de stad ben ik weer naar huis gegaan. Ik ben expres niet gaan slapen omdat ik over mijn Jetleg heen wilde komen, maar ik was doodmoe. In de avond wilde Leon en ik sushi gaan eten. We namen weer de metro (dit trouwens omdat ik nog geen fiets had) en gingen naar het centrum. Aangekomen bij de sushi bar was de rij tot buiten aan toe en we wilde niet wachten want we hadden honger. Daarom nam Leon me mee naar een restaurantje waar je heel goedkoop ramen kan eten. Ramen zijn een soort noodles in een bouillon met vlees en veel lente ui en knoflook. Voor €1,90 kon je daar al zo’n soepje eten en het was echt heerlijk. Daarna zijn we weer naar huis gegaan om te slapen want ik was helemaal dood.
Dinsdagochtend, ik werd om 5 uur wakker dus ik maakte al vooruitgang. Dit keer was ik gelukkig moe en viel rond 7 uur weer in slaap tot een uur of 9. Ik moest om 12 uur op mijn stage zijn voor mijn eerste dag. Dus ik maakte me op mijn gemakje klaar en vertrok. Daar aangekomen vertelde ze me dat ik pas om 1 uur er hoefde te zijn. Ik zag mijn kans en ging naar de sushitent om te lunchen. Je zit dan aan een lopende band en er komen verschillende sushigerechtjes voorbij. Voor je heb je een scherm en kun je aanvinken wat je wil hebben. Dit komt dan binnen enkele minuten op een speciaal bordje voorbij zodat je kan zien dat het jou gerechtje is. Heel erg leuk en ook heel erg lekker. Daarna kreeg ik een tour door Fukuoka, zo heet de stad waar ik woon, om een klein beetje wegwijs te worden. De helft van de tour had ik echter de dag ervoor zelf al gedaan maar dat was niet erg. De andere helft van de tour bestond uit een deel wat ik nog niet had gezien dus dat was wel leuk. Na de tour gingen we terug naar kantoor en kreeg ik uitleg van mijn baas wat de bedoeling was van de stage. Ook heb ik mijn collega ontmoet die dezelfde stage doet als ik. Een meisje uit Duitsland dus dat is wel gezellig. Na de uitleg hebben we een klein begin gemaakt met de werkzaamheden en waren we om 9 uur klaar. Ik ben toen wat gaan eten met Suzanne en daarna naar huis gegaan om te slapen want ik moest de volgende dag weer om half 9 beginnen.
De eerste dag op mijn stage, ik werk van half 9 tot 3, dus dat zijn wel fijne tijden. Voor de gene die het nog niet weten, ik werk op een school die Japans leert aan buitenlandse studenten en waar Japanse studenten Duits of Engels kunnen leren. De school heeft een organisatie die culturele activiteiten organiseert voor de studenten. Zo kunnen buitenlandse studenten de cultuur leren kennen, maar er zijn ook activiteiten zoals met zijn alle traditioneel eten waar onderling op een informele manier de taal kan worden geoefend. Eerst moest ik een contacten lijst opstellen van agenten waar de school mee werkt. Dus op internet allemaal informatie opzoeken en dit invoeren in het systeem. Nadat ik daar mee klaar was ben ik een beetje begonnen aan mijn project. Na werk ben ik nog even de stad in gegaan om nog wat te ontdekken. Ik was heel erg moe en ben naar huis gegaan. Ben om half 7 in slaap gevallen en werd om 11 wakker en was nog steeds zo moe dat ik lekker verder ben gaan slapen. De jetlag kwam er uit en had wat slaap in te halen.
De volgende ochtend werd ik op normale lokale tijd wakker en ben ik weer naar stage gegaan. Ben nu bezig met het controleren van studenten bestanden om een mailinglijst te maken van onze activiteiten. Na mijn stage ben ik weer de stad in gegaan. Ik was vol energie en kwam ook nog eens allemaal leuke winkels tegen die mijn dag nog beter maakte. Ook kwam ik tot de ontdekking dat ze hier wel aan kerst doen haha! Japanners houden namelijk van versieren en dat doe je met kerst. Net toen ik onderweg naar huis was kwam ik een ‘nieuwe’ fiets tegen voor een zeer leuke prijs dus ik dacht die moet ik hebben. Dat was nog een heel avontuur want weinig mensen spreken hier Engels en dus ook de jongen in de fietswinkel niet. Maar met handen en voeten kom je toch heel ver en ik had dus de fiets gekocht, helemaal in mijn eentje. Maar omdat de fiets nog gemonteerd moest worden had ik 2 uur de tijd en besloot ergens wat te gaan eten. In de avond bouwen allerlei kleine eetstandjes zich op en je kan daar dan heel gezellig wat eten. Ik dacht dat probeer ik dan ook maar eens. De kaart lezen is daar niet te doen want alles is in Japanse tekens. Gelukkig hadden ze ramen dus heb ik dat besteld. Daarna kwam er een Japanner naast mij zitten die een beetje Engels sprak. Dat was echt fijn en heb ik heel de avond met hem zitten kletsen. Als hij er niet uitkwam dan tekende hij het en snapte ik wat hij bedoelde. Ook had hij mij wat Japans geleerd, zo kon ik mezelf voorstellen en zeggen dat ik uit Nederland kom en tot 10 tellen. Ondertussen heb ik mijn fiets trouwens nog even opgehaald. Ook heb ik Sake gedronken op de traditionele Fukuoka manier, warm met zout op de rand van het glas. Daarna heeft hij mij nog het uitgaanscentrum laten zien waar veel Engels sprekende mensen komen, wat wel handig is voor mij omdat ik geen woord Japans spreek. Na een super leuke dag ben ik naar huis gegaan en lekker gaan slapen.
Vrijdag, ik ben gewoon al weer een week geleden van huis vertrokken! Tijd gaat snel. Op stage ben ik weer verder gegaan met de lijst (wat wel een klein beetje saai is heel eerlijk gezegd). Na stage ben ik naar huis gegaan en heb ik eigenlijk niet zo heel veel meer gedaan. In de avond ben ik met Leon gaat eten en daarna op stap. We zijn naar een English pub gegaan die op de zevende verdieping van een flat zit. Je kon daar lekker op het balkon zitten en dan keek je best ver weg over de stad. Heel erg leuk. Best grappig trouwens, maar je hebt hier hele flatgebouwen vol met restaurantjes. Op iedere verdieping zit dan een restaurant. Een Japanse en Duitse vriend van Leon sloten zich bij ons aan en we hebben eigenlijk heel de avond gezellig zitten kletsen.
Vanmorgen ben ik weer gaan hardlopen in mijn favoriete park. Daarna ben ik naar het strand gefietst, ja ja het strand ligt op 10 minuten fietsen van mijn huis. Ik zit nu in een strandtentje lekker garnalen te eten en dit verhaal te schrijven. Ik denk eigenlijk dat ik nog 1000 dingen ben vergeten die leuk zijn om te vertellen maar dat komt nog wel. Ik hoop dat jullie nu allemaal een beetje een beeld hebben van mijn eerste weekje. Ik voel me al helemaal thuis en mis jullie nog niet!!!!! Tot snel weer,
Groetjes Marielle

PS. Ik zal ook wat foto's uploaden!

  • 09 November 2013 - 10:52

    Bibi:

    Heerlijk verhaal om te lezen mariel.. Ben blij dat het leuk is en dat je t naar je zin hebt

  • 09 November 2013 - 11:36

    Eric Hormes:

    Heb je wel tijd voor stage? lijkt wel of je 5x per dag sushi eet:P veel plezier!

  • 09 November 2013 - 11:38

    Ine Foudraine:

    Hallo Mariëlle

    Wat een mooi verhaal van je en ik vind het geweldig dat je dit gedaan hebt. Het is toch een vreemd land waar je terecht komt en ik neem mijn petje voor je af!! Geweldig Mariëlle!!!
    Jammer dat ik niet op de afscheidsborrel ben geweest!!
    Wij vertrekken 12 november à.'s. dinsdag naar Cyprus en zijn dan ook tot februari weg. Heb er ook zin in.
    Ze zullen jouw wel missen bij Qbras en mij kunnen ze voorlopig ook niet oproepen. Maar ja alles gaat toch gewoon door!!
    Ik wens je nog een hele fijne tijd daar en kijk uit naar je volgende reisverslag.
    Liefs Ine xxx

  • 09 November 2013 - 11:50

    Pieter:

    Leuuukkkkkk :-D

  • 09 November 2013 - 12:12

    Monique Van Wessum:

    Hey Mariëlle,
    Wat een mooi reisverslag. Erg leuk om te lezen. Je schrijft precies zoals je praat, echt grappig!!
    Ik vind het echt heel stoer van je dat je zo snel besloten hebt om een half jaar naar Japan te gaan.
    Heel veel plezier daar en geniet ervan!!

    Groetjes ook van Eric

  • 09 November 2013 - 12:25

    Lotte:

    Super Marie!!! Gaat helemaal goed komen hoor ik wel:)

  • 09 November 2013 - 18:52

    Els Coppelmans:

    Hallo Marielle,
    Wat een leuk verslag,en fijn dat je het zo naar je zin hebt.Papa en ik hebben het net nog een keer gelezen.
    Tot morgen

  • 10 November 2013 - 00:12

    Suzan:

    Kei leuk je verhaal! Veel fotos uploaden haha x suzan kruszelnicki

  • 10 November 2013 - 13:25

    Frank Michielsen:

    Hoi Marielle,

    Leuk om iets van je te horen, je hebt al veel gedaan en volgens mij ook veel sushi gegeten.
    Fijn dat je je weg al en beetje hebt gevonden in Japan.
    Het gaat wel goed komen met je ik wacht al op je nieuwe reisverslag.

    Groetjes Frank.

  • 10 November 2013 - 14:43

    Marielle Coppelmans:

    Iedereen bedankt voor alle leuke reacties!!

  • 10 November 2013 - 15:45

    Annie Van Der Sande:

    Mariëlle super verhaal en de groeten van Rinus t ís hier koud regen wel schijnt de zon 12 gr en bij jou is het ......25 30 schat ik weet het niet Mariëlle bij ons i s alles Astrid is 40 geworden en goed gefeest Mariëlle ga goed en we wachten op weer nieuwe verslag en de foto s' en de foto s'zijn mooi doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii gr Rinus en Annie doe

  • 10 November 2013 - 17:20

    Team QB:

    Super leuk om te lezen dat het daar goed bevalt. Niet teveel eten daar haha. ps. Vergeet geen visite kaartjes uit te delen daar
    en we missen je.

    Groetjes marlie, arne, Angelique, toon, thea, nadheeka, clemens, bregje, frank, rik & rik, koen, marjan, Marianne, Remy, Milou, Jonathan, tom, Ine en Stan.

  • 10 November 2013 - 22:10

    Jolanda Van Der Sande:

    Hoi Marielle,
    Wat dapper van je zeg!! Mooi verhaal zeg en een super levenservaring voor je natuurlijk
    Geweldig! Veel plezier nog en nog vele herinneringen toegewenst daar in het verre Japan
    Groetjes Jolanda van der Sande

  • 11 November 2013 - 09:25

    Marijke :

    Hallo Mariëlle,
    Tof verhaal.
    Wij zijn blij dat het zo goed gaat en je al zoveel meegemaakt hebt.
    Veel plezier.
    Groetjes, Jack en Marijke

  • 11 November 2013 - 21:06

    Corrie Lommerse:

    Hoi lieve Mariëlle,
    Wat een ontzettend leuk verslag heb je geschreven,volgens mij is et wel echt een land voor jou
    met al dat lekkere eten.
    Wat fijn dat je het er zo goed naar je zin hebt en al zoveel leuke mensen hebt ontmoet.
    Heb je daar ook een adres laat dat even weten.
    Heel veel groetjes Corrie en Henk

  • 12 November 2013 - 10:45

    Gerrit Jan Swinkels :

    Hallo Marielle,

    Goed dat je goed bent aangekomen in Japan.
    Jan v Riel mist je verrekkes.de groeten van Marjon.
    Heel veel plezier en geniet ervan.
    De koffiedrinkers van tafel 1.
    Gerrit Jan Swinkels Jan van Riel Louis Aartsen Ton Meulengraaf

  • 15 November 2013 - 16:04

    Alex:

    Beste Mariëlle,

    Klinkt erg leuk daar allemaal. Succes met het Japans en geniet van alle sushi.

    Groet, Alex

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marielle

Voor een half jaartje vertrokken om stage te lopen naar Fukuoka, Japan!! En nu ben ik ook weer voor een half jaar in Australië. Ik gebruik gewoon mijn oude profiel maar ben dus niet meer in Japan haha!

Actief sinds 08 Nov. 2013
Verslag gelezen: 2073
Totaal aantal bezoekers 8826

Voorgaande reizen:

16 Juli 2014 - 16 Januari 2015

Australië

16 Juli 2014 - 16 Januari 2015

Australië

01 November 2013 - 31 Maart 2014

Stage in Japan

Landen bezocht: